Allmänna villkor för att handla hos Ale Ridsport
För att handla hos Ale Ridsport måste du vara minst 18 år. Om du är under 18 år krävs det tillstånd från målsman innan du beställer.
Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Det enda som eventuellt tillkommer är frakten på 99 kr, när du handlar under 1000 kr.
Betalningssätt
Hos Ale Ridsport är det enkelt att handla! Du har fler betalningsalternativ att välja mellan via Klarna & Billie (Klarnas samarbetspartner för företagsbetalningar).
Klarna Checkout Vi använder Klarna Checkout; en supersmart och enkel betalningsmodul som gör att du slipper fylla i en massa onödig info. Klarna känner igen din e-mail adress om du handlat tidigare och annars skriver du bara in ditt personnummer, så söker Klarna själv upp övrig info. Du har flera betalningsalternativ att välja mellan; faktura, delbetalning, kort, Swish, direktöverföring från bank m.m. Eftersom Klarna administrerar alla våra betalningar kan du känna dig helt trygg som kund och när du väljer faktura betalar du ingenting förrän du har varorna i handen.
Hämtning hos Ale Ridsport
Om du vill kan du hämta dina packade varor direkt hos oss. Då tillkommer givetvis inga avgifter. Du måste kunna legitimera dig vid uthämtandet. Självklart kan du även returnera dina varor direkt i butiken under våra öppettider.
Leverans
Ale Ridsport strävar efter att leverera dina varor så snabbt som möjligt. Leveranstid är normalt en arbetsdag. Vi levererar med DHL Servicepoint. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.
Fraktkostnad
Ordinarie fraktavgift är 99:- på alla beställningar under 1000 kr, om inte annat anges i produktbeskrivningen. Handlar du för över 1000 kr är det fraktfritt, dvs. du får då frakten på köpet! Vid ett eventuellt återköp, behöver du dock betala oss 99 kr för frakten till dig.
Orderns bekräftelse
När du lagt en order på aleridsport.se så räknas den som bekräftad. Om du därefter ångrar dig, behöver du kontakta oss på telefon (ej e-mail) direkt efter öppning kl. 12,00 för att stoppa ordern. Detta kostar 3% av ordervärdet (som Klarna alltid debiterar oss) plus exp. avgift 20 kr. Ibland (särskilt Måndagar) är det mycket svårt att komma fram och då kommer tyvärr din order ändå att skickas. Är ordern redan plockad & packad så debiteras 150 kr för arbetstid, pack & packmaterial förutom Klarnas avgifter. Mejlen kollas inte förrän efter att alla paket skickats varje dag. Kl. 13,00 skickas vanligtvis alla paket härifrån och har paketet gått så kan det inte stoppas, utan du måste då hämta ut det och sedan returnera det igen. Hämtas paketet inte ut, drabbas du av DHL:s avgift för ej uthämtat paket som är 250 kr + frakt ToR.
Ångerrätt & Bytesgaranti
Du har alltid 14 dagars bytesgaranti och ångerrätt i enlighet med distanshandelslagen. Enligt lagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar mot kvitto eller faktura. Ångerfristen börjar gälla samma dag som du tar emot din vara. Varan som returneras måste vara i sitt ursprungliga skick och i originalförpackning för att ångerrätten och bytesgarantin ska gälla. Du står för returporto vilket sker per automatik när du köper returfrakt av oss (se nedan). Frakt betalas inte tillbaka vid en eventuell retur, om inte annat överenskommits. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är i ursprungsskick, betalar vi inom 2 veckor tillbaka det belopp du betalat, minus frakt tur & retur. Återbetalningstiden kan variera något och kan vara beroende på om vi får snabbt svar om det t.ex. saknas information ihop med returen.
OBS! Vi har ej möjlighet att hämta ut paket på uthämtningsstationer, så de bör skickas med våra egna fraktsedlar, som du beställer här; https://www.aleridsport.se/234-returfrakt När du köper en returfrakt kommer du även att erhålla ett returdokument som det är viktigt att du fyller i noga. Scrolla längst ned på sidan för att läsa mer om hur det går till. Om du ändå returnerar på eget vis, måste du säkerställa att ditt paket levereras till dörren och vara medveten om att du står hela risken för returen tills den är oss tillhanda i ursprungsskick. För både miljöns & ekonomins skull ber vi er att mäta noga och undvika returer så långt det är möjligt. Kanske kan din retur säljas till en vän, eller bli en bra present eller julklapp?
Reklamation & retur
Om din vara skulle vara skadad eller felaktig ska du reklamera varan inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vi anser skälig tid vara max 10 dagar. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi självklart för returfrakten. När vi fått tillbaka varan och det visar sig vara en godkänd reklamation, lagas den eller byts ut mot ny vara och i andra hand, om t.ex. produkten återkallats eller sålt slut, betalas hela summan tillbaka.
Viktigt! Vid retur behöver du som kund själv kontakta Klarna; lättast via Klarna-appen, annars via telefon 08-120 120 10 innan du returnerar ett paket och meddela att du skall returnera varan och att därför Klarnas faktura skall pausas tills dess varan är mottagen och krediterad av oss. Om detta inte görs riskerar du en avgift för sen retur, påminnelseavgift och/eller ränta från Klarna.
OBS! Detta gäller endast i de fall du har valt faktura eller avbetalning, ej när du redan har betalt för din leverans!
Skadade paket
När du tar emot ett paket är det mycket viktigt att du leveranskontrollerar det. Om det är några yttre skador på paketet skall den som lämnar ut paketet skriva det på fraktsedeln samt signera med sitt namn. Om denna reklamation inte är gjord, har vi inte möjlighet att ta tillbaka eller ersätta något fraktskadat gods. Skadat paket måste anmälas av dig själv som kund inom 7 dagar till DHL. Om det inte anmälts i tid kan vi tyvärr inte stå för kostnaden av trasigt paket/trasiga varor. Följ länken: https://www.dhltoolbox.se/wClaS/
Outlösta paket
För paket som inte löses ut debiterar vi dig DHL:s avgift för ej uthämtat paket om 250 kr + frakt tur och retur samt en kostnad från Klarna om 3%, av ordervärdet om du avbryter köpet.
Personuppgifter
Ale Ridsport är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som du som kund lämnar till oss, enligt PUL - personuppgiftslagen. All information stannar inom företaget & Klarna.
Beställningar från utlandet
Vi tar ut en extra fraktkostnad till utlandet, kontakta oss för att få exakt summa på er försändelse efter att ni beställt. Godkänner ni inte fraktsumman återbetalas hela beloppet och er order annulleras.
Förändring av villkor
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor utan varsel. För dig som kund är det viktigt att du tar del av våra aktuella villkor, det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi följer svensk konsumentlagstiftning.
Kontakta oss gärna via e-post, kundservice@aleridsport.se eller via telefon 0763-44 66 30 (vard. 13 -18) om du har ytterligare frågor.
Besöksadress:
Ale Ridsport
Starrkärr 103
446 95 ÄLVÄNGEN